Dansk Luftfarts klimaafgift er et taktisk udspil

Den klimaafgift som Dansk Luftfart fornylig foreslog skulle lægges på alle flyrejser fra Danmark, er ikke bare et forsøg på at gøre flytrafikken grønnere. Det er også et forsøg på at redde en presset branchen.   

Foto af Henning Bagger/Scanpix 2017

af Lasse Sandholdt Jørgensen

Dansk Luftfart, som er en sammenslutning af en række flyselskaber og lufthavne, heriblandt Aalborg Lufthavn, har lanceret et forslag til en klimaafgift, der skal lægges på alle flyrejser fra Danmark. Pengene skal gå til en forskningsfond, som skal finde grønne løsninger inden for luftfart. 

Forslaget er flyindustriens initiativ til at sænke CO2-udleningen i forbindelse med flyrejser. Det er dog ikke kun flyindustrien, der har luftet idéen omkring klimaafgifter på flyrejser. Både de Radikale og SF har foreslået forskellige former for klimaafgifter i forbindelse med flyrejser. 

De politiske forslag til klimaafgifter er betydelig større end det, der er lagt op til for Dansk Luftfart side. Sammenlignet med SF’s forslag om en afgift på 60 til 400 kroner, vil Dansk Luftfarts gennemsnitsafgift ligge på 16,50 kroner per. billet. 

Mere taktik end grøn samvittighed

Ifølge Jacob Pedersen, som er Flyanalytiker hos Sydbank, skal man også se Dansk Luftfarts forslag som et taktisk udspil, der skal sikre, at de kommer politikerne i forkøbet. 

”Det her, det handler om ikke at blive kørt over at politikerne,” forklarer Jacob Pedersen.      

Det er derfor også flyindustriens økonomiske interesser der motiverer dem til forslaget. Dansk Luftfarts klimafond kan sagtens være med til at gøre flytrafikken grønnere, men det vil tage mange år. Eksempelvis vil det tage flere årtier at udfase de konventionelle passagerfly.

”Der går noget tid fra, at vi ser det første eldrevne fly, til at vi har en fossilfri luftfart internationalt,” fortæller Jacob Pedersen.                                                                                                                                      

Bliver det i stedet den politisk forslåede klimafgift, som bliver indført, kan det især kommer til at have betydning for de indenrigsflyvninger som Aalborg Lufthavn har mange af. 

”Hvis vi taler beløb i omegnen 100 til 300 kroner, så vil der være passagerer, som tilvælger toget,” forklarer Jacob Pedersen. 

Et andet aspekt, som Jacob Pedersen mener har betydning for forslaget, er den såkaldte flyskam, som betegner de moralske kvaler, som afholder folk fra at rejse med fly. Ved selv at forslå en klimaafgift tager flyindustrien flyskammen på sig og sørger for, at passagerende kan flyve med ren samvittighed. 

Det er blevet forsøgt at få en kommentar fra Aalborg Lufthavns ledelse i forbindelse med artiklen, men dette var ikke muligt.

Nedenunder kan du se, hvordan en række passager på vej til København forholder sig til en klimaafgift på flyrejser.                                                                                                    

Filmet og klippet af Lasse Sandholdt Jørgensen