Direktør for Aalborg lufthavn svarer igen på kritik: Dansk Luftfarts klimaudspil er lavet med omtanke for erhvervslivet

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Dansk Luftfarts forslag til en klimaafgift på flyrejser er blevet kritiseret for at være et taktisk forsøg på at komme politikerne i forkøbet – hvis afgiftsforslag er betydeligt højere. Søren Svendsen, direktør for Aalborg lufthavn, argumenterer for at erhvervslivet vil blive kvalt af højere afgifter.

Af: Anna Gille

Størstedelen af dem der rejser ud af Aalborg Lufthavn er erhvervsfolk. Erhvervslivet vil derfor rammes hårdt, hvis virksomheder skal betale betydelig mere for en indenrigsbillet mellem København og Aalborg. Det er ikke holdbart, mener direktør for Aalborg Lufthavn Søren Svendsen.

”Virksomheders konkurrencedygtighed er afhængig af at kunne komme hurtigt frem og tilbage. Hvis flyrejserne bliver for dyre, vil det i sidste ende belaste erhvervslivet,” siger Søren Svendsen.

Hos Dansk Industri kan man også se problemstillingen, hvis udsigterne til afgifter på indenrigsflyvninger bliver højere.

”En flyafgift vil gøre det sværere at trække pendlere til virksomheder, og det vil i sidste ende gøre det sværere at finde kvalificerede medarbejdere til passende stillinger,” siger Michael Svane, branchedirektør og ansvarlig for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

Forskellige udgangspunkter

Dansk Luftfarts Brancheforening kom den 6 oktober med et forslag til en klimaafgift, der skal lægges på alle flyrejser fra danske lufthavne. Gennemsnitsafgiften per billet vil ligge på 16,8 kroner. Overfor SF’s forslag til en klimaafgift på 60-400 kroner er det betydeligt lavere, og det har mødt kritik for at være branchens forsøg på at komme politikerne i forkøbet og undgå, at branchen bliver presset økonomisk.

Men det er en forenklet kritik, mener Søren Svendsen. Han argumenterer for, at Dansk Luftfarts udspil har være undervejs i et år, og at de to udspil desuden kommer fra vidt forskellige udgangspunkter.

”Politikernes forslag lægger op til, at vi skal være klimaforskrækkede. Men vi mener ikke, at løsningen er at flyve mindre. Vi skal bare løse problemet med CO2 udledningen,” siger Søren Svendsen.